OGÓLNA KONCEPCJA WINNICY

koncepcja winnicy

1. Przeznaczenie i wielkość winnicy

Powierzchnia nasadzeń i inne decyzje, np. dotyczące wyboru lokalizacji, odmian winorośli, czy organizacji produkcji winiarskiej, w dużej mierze zależą od tego, czy zakładamy winnicę na własne potrzeby, czy też przewidujemy jakakolwiek działalność komercyjną związaną z produkcją winogron i wina. Jeśli planujemy wyrób wina wyłącznie na własny, domowy użytek, to powinniśmy zaplanować winnicę o powierzchni raczej nie większej, niż 20–30 arów, gdyż nawet taki stosunkowo niewielki areał powinien nam zapewnić produkcję na poziomie ok. 1000 litrów wina rocznie.

Z drugiej strony, jeśli planujemy w pełni towarową, komercyjną produkcję winiarską, która ma być naszym podstawowym źródłem utrzymania, to powinniśmy obsadzić winoroślą co najmniej 2– 3 hektary, zakładając przy tym, że większość wyprodukowanego wina sprzedamy na miejscu,

bezpośrednio konsumentom. Jeśli natomiast zamierzamy dystrybuować swoje wino głównie przez hurtownie i sklepy, albo w ogóle zrezygnować z produkcji wina i dostarczać winogrona innym producentom, to będziemy potrzebować winnicy o powierzchni co najmniej 5–10 hektarów, aby
zapewnić przyzwoite utrzymanie sobie i swojej rodzinie.

Pomiędzy tymi skrajnościami sytuują się na wpół towarowe winnice, traktowane jako dodatkowe źródło dochodu albo element promocji, np. w gospodarstwach agroturystycznych, ośrodkach wypoczynkowych i innych obiektach turystycznych, a także jako uprawa uzupełniająca w gospodarstwach rolnych. W takich przypadkach należy skalkulować przewidywane zapotrzebowanie na wino – zarówno do sprzedaży, jak i na imprezy promocyjne, darmowy poczęstunek dla gości, etc. i na tej podstawie określić wielkość przyszłej winnicy.

produkcja wina Przykład wzorcowej winnicy półprofesjonalno-hobbystycznej, Winnica Solaris, Małopolski Przełom Wisły.

2. Profil produkcji.

Prowadząc towarową uprawę winorośli można sprzedać winogrona innym producentom albo samodzielnie je przerobić na wino. Jeden i drugi wariant ma swoje plusy i minusy. Z uwagi na konkurencję taniego importu z cieplejszych krajów raczej nie będzie u nas opłacalna większa, towarowa produkcja winogron deserowych. Wyjątkiem może być uprawa na ograniczoną skalę bardzo wczesnych odmian deserowych pod osłonami. Jeśli uda nam się uzyskać dojrzałe owoce już na początku sierpnia, to trafimy akurat na sezonowy niedobór importowanych winogron i będziemy mogli korzystnie sprzedać nasz plon w lokalnych sklepach i na bazarach, albo na miejscu, w gospodarstwie agroturystycznym. Niewykluczone, że swój rynek zbytu znajdą także późniejsze odmiany deserowe, zwłaszcza jeśli uda się uzyskać owoce o dużej wartości konsumpcyjnej.

Przy uprawie odmian przerobowych na wino można zrezygnować z własnego przerobu i ograniczyć się do sprzedaży winogron. Podobny model produkcji spotyka się w wielu regionach winiarskich w Europie, gdzie niemal w każdej wsi funkcjonują spółdzielnie lub więksi producenci wina, którzy skupują winogrona od okolicznych plantatorów. W Polsce jednak działa zaledwie kilka takich większych przetwórni (niemal wyłącznie w zachodniej i południowej części kraju), które mogłyby być zainteresowane kupnem winogron do przerobu. Należy też pamiętać, że winogrona na wino powinny trafić do przerobu w ciągu zaledwie kilku godzin po zbiorze, a to ogranicza możliwości ich transportu na większe odległości.

Wybierając wariant winnicy bez własnego przetwórstwa powinniśmy więc wcześniej upewnić się, jakie są możliwości zbytu winogron przerobowych w danej okolicy. Warto wtedy zapytać kilku większych producentów wina, czy byliby

zainteresowani zakupem naszych winogron, w jakiej ilości i za jaką cenę, oraz jakie byłyby ich ewentualne oczekiwania dotyczące parametrów jakościowych takiego surowca. Dopiero na podstawie takiego wywiadu będziemy mogli określić wielkość przyszłej winnicy oraz dobór uprawianych odmian.

Winnica z własną winiarnią bądź piwnicą przetwórczą jest przedsięwzięciem niewątpliwie bardziej
skomplikowanym organizacyjnie i wiąże się z większymi inwestycjami. Mimo to ten model staje się u nas dominujący. Wyrób wina wymaga odpowiednich pomieszczeń i sprzętu oraz pewnej wiedzy i umiejętności praktycznych, wiąże się też z pewnymi formalnościami natury prawnej i organizacyjnej. Z

drugiej jednak strony własne przetwórstwo daje bardzo istotne korzyści: generuje dodatkowe zyski, a także uniezależnienia nas od odbiorców surowca i okresowych spadków cen na winogrona. I przede wszystkim – daje satysfakcję z prowadzenia procesu produkcji własnego wina, tworząc wspólny projekt winiarni zlokalizowanej zazwyczaj tuż przy winnicy.

Produkując wino z własnego surowca możemy uzyskać z danej powierzchni winnicy nawet kilkakrotnie wyższe zyski, niż w przypadku sprzedaży winogron. Rynek na wino jest – i zawsze będzie – znacznie szerszy i bardziej elastyczny, niż możliwości zbytu surowca do jego wyrobu. Sprzedaż gotowego trunku nie narzuca bowiem takich ograniczeń czasowych i przestrzennych, jak sprzedaż winogron. Prawidłowo zabutelkowane i przechowywane w odpowiednich warunkach wino może czekać na nabywców nawet rok, czy dwa nie tracąc na wartości, a przy tym można je bez większego problemu dostarczyć wszędzie tam, gdzie jest na nie popyt.

maceracja CabernetWłaściciele Winnicy Srebrna Góra nad swoim pierwszym winem, maceracja Cabernet Cortis

3. Rynek i dystrybucja wina.

Sprzedając wino bezpośrednio ostatecznemu konsumentowi producent może zarobić na każdej butelce nawet 2–3 krotnie więcej, niż za pośrednictwem hurtowni, sklepów i restauracji. Nic więc dziwnego, że na całym świecie winiarze starają się sprzedawać jak największy procent swojej produkcji bezpośrednio w swoim gospodarstwie, w czym pomaga im ogromnie modne ostatnio zjawisko tzw. enoturystyki.

Warto więc zastanowić się, czy aby nie połączyć produkcji winiarskiej z prowadzeniem działalności enoturystycznej,

organizowaniem degustacji i bezpośrednią sprzedażą wina na miejscu przy winnicy.

Pod tym względem wyraźnie uprzywilejowane są winnice położone w pobliżu dużych miast, w licznie odwiedzanych regionach turystycznych, oraz te, które mogą korzystać z dobrego dojazdu i sąsiedztwa rozwiniętej infrastruktury dla odwiedzających (noclegi, wyżywienie, obiekty rekreacyjne, etc.)

4. Biznesplan i źródła finansowania.

Założenie winnicy, a także uruchomienie produkcji i sprzedaży wina jest sporą, kilkuletnią inwestycją, która wymaga starannego zaplanowania także od strony finansowej. Przy realizacji takiego przedsięwzięcia warto skorzystać z dostępnych funduszy pomocowych lub innych zewnętrznych

źródeł finansowania. Nasi specjaliści wspomagali polskich winiarzy w uzyskaniu dofinansowania unijnego w zakresie zakładania plantacji winorośli i wyposażenia winnic w niezbędny sprzęt.

VITICULTURA zapewni merytoryczną pomoc przy opracowaniu ogólnej koncepcji i biznesplanu
winnicy i winiarni, a także w pozyskaniu funduszy na realizację inwestycji.

Spełnij marzenia o własnej winnicy – z nami się uda!

Zobacz naszą ofertę »

krzak winorośli