DYSTRYBUCJA I MARKETING WINA Z WŁASNEJ WINNICY
1. Sprzedaż bezpośrednia
Dla bardzo małej winnicy, z produkcją do 2–3 tysięcy butelek wina rocznie, zupełnie oczywistym wyborem jest bezpośrednia dystrybucja wina w miejscu jego produkcji. Sprzedając bowiem wino bezpośrednio konsumentowi można na każdej butelce zarobić znacznie więcej, niż w przypadku dystrybucji poprzez hurtownie, sklepy czy restauracje. Dlatego drobni
winiarze na całym świecie starają się sprzedawać jak największy procent produkcji bezpośrednio w swoim gospodarstwie. Sprzyja temu bardzo modne ostatnio zjawisko turystyki winiarskiej, czyli enoturystyki, dzięki której potencjalni nabywcy sami zjawiają się w miejscach, gdzie produkuje się wino.
2. Sprzedaż przez dystrybutora
Jednak przy większej skali produkcji, rzędu 5 lub 10 tysięcy butelek, taka strategia sprzedaży byłby raczej trudna do zrealizowania, jeśli przy tym nie przekształcilibyśmy naszej winnicy w sporą atrakcję, odwiedzaną każdego roku przez tysiące turystów. Takie poważniejsze przedsięwzięcie enoturystyczne może stać się bardzo dochodowe, jednak wymaga to pewnych dodatkowych inwestycji (sala degustacyjna, miejsca noclegowe, gastronomia, parking, etc.), a także sporego wysiłku organizacyjnego, aby zapewnić odpowiednią obsługę gości. Problemem może być również niekorzystna z turystycznego i handlowego punktu widzenia lokalizacja niektórych winnic (np. trudny dojazd, duża odległość od większego miasta, brak innych atrakcji w okolicy), która nie zagwarantuje odpowiedniej frekwencji odwiedzających. Niektórzy polscy producenci pewnie też z innych przyczyn (choćby mentalnych) nie będą zainteresowani w rozwijaniu innej działalności, poza uprawą winnicy i wyrobem wina.
Dla części winnic optymalnym rozwiązaniem będzie więc znalezienie dystrybutora, który zagwarantuje im zbyt produkcji w odpowiedniej ilości – i za odpowiednią cenę. Ten ostatni warunek jest szczególnie istotny, zważywszy wysokie koszty produkcji wina w naszych warunkach. Dlatego polskie wina nie powinny konkurować w segmencie niedrogich win “supermarketowych”, gdyż w ten sposób trudno byłoby zapewnić opłacalność ich produkcji. Uzyskanie wyższej ceny będzie możliwe tylko wtedy, jeśli wina te znajdą drogę do bardziej wyrobionych konsumentów, którzy docenią ich specyfikę i niepowtarzalny charakter. Polskie wina powinny się więc znaleźć przede wszystkim w specjalistycznych butikach winiarskich, luksusowych delikatesach i dobrych restauracjach. W takich miejscach, po pierwsze – bywają ludzie, którzy mogą zainteresować się winem od mało znanego, polskiego producenta, po drugie – personel może im takie wino polecić (jeśli jest tego warte), a po trzecie – kontekst całej oferty uzasadnia wyższą cenę butelki.
3. Zabiegi marketingowe i PR
Kolejnym warunkiem skutecznej sprzedaży i uzyskania wyższej ceny jest odpowiedni wizerunek produktu. Właściwie dobrany kształt i kolor butelki, odpowiednio zaprojektowana etykieta i inne elementy opakowania, a także profesjonalne materiały promocyjne i strona internetowa mogą w dużej mierze decydować o tym, że wino zostanie dostrzeżone przez konsumentów i odebrane jako wart swojej ceny luksusowy produkt.
VITI CULTURA pomoże Państwu w stworzeniu optymalnej strategii sprzedaży, dostosowanej do skali
produkcji i charakteru wytwarzanego wina. Oferujemy pomoc w dystrybucji wina, tak aby produkty
z Państwa winnicy znalazły się w najbardziej prestiżowych winotekach, restauracjach i hotelach
w Polsce. Nasi specjaliści zadbają także o profesjonalny wizerunek wina: dobór butelek i korków,
projekty etykiet, kapsułek, pudełek, skrzynek i innych elementów opakowania, a także przygotowanie
materiałów promocyjnych i strony www.
Spełnij marzenia o własnej winnicy – z nami się uda!